Arvien nopietnākās grūtībās strādājošā transporta un loģistikas nozare, kas ir otrā lielākā tautsaimniecības nozare Latvijā, jau tuvākajā laikā var piedzīvot pilnīgu krahu divu nepārdomātu un absurdu lēmumu dēļ. Dramatiski krītoša kravu apjoma situācijā AS LatRailNet ir nolēmusi par 7% paaugstināt dzelzceļa pārvadājumu tarifu, kas pamatoti aizbaidīs ar lielām grūtībām piesaistītās kravas, kā arī stipri vājinās pārvadātāju saimniecisko darbību, brīdina Biedrības Baltijas asociācija – Transports un loģistika prezidente Inga Antāne.

Viņa uzsver arī to, ka valdība un Saeima ir nolēmusi paaugstināt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai, padarot kravu pārvadājumus Latvijā vēl nekonkurētspējīgākus, krasi ierobežojot tranzīta nozarei jebkādā veidā cīnīties par jaunām kravām izzūdošo Krievijas tranzīta kravu vietā. “Transporta un loģistikas nozares izsīkums radīs ļoti nopietnu robu Latvijas tautsaimniecībā un atsauksies uz gandrīz visām ekonomikas jomām, ietekmējot ne tikai valsts budžetu, bet arī iedzīvotāju un komercsabiedrību maksātspēju un attīstību,” brīdina Antāne.

Jau kopš maija vērojams, ka Krievija atsakās no iepriekš saskaņotajiem pārvadājumu plāniem un reāli tiek pārvadāts ievērojami mazāk kravu nekā sākotnēji parakstītajos līgumos. Šā gada jūlijā faktiski tika pārvadātas tikai 27,9% no iepriekš plānotajām kravām. Turklāt kravu krituma temps arvien pieaug. Ja gada sākumā tie bija vidēji 15%, pavasarī jau pieauga līdz 30%, bet tagad sasnieguši gandrīz 70% līmeni, liecina BATL dati.

Pēc pašreizējiem aprēķiniem no nākamā gada pārvadājuma viena tonna sadārdzināsies par 25 eirocentiem, kamēr, piemēram, Vācijā ir apstiprināts ģenerālplāns, kas paredz divas reizes samazināt tarifu. Arī Lietuva ar savu elastīgo tarifu politiku ir mums lielu soli priekšā, jo var operatīvi reaģēt uz izmaiņām pārvadājumu nozarē.

“BATL jau vairākkārt ir nākusi klajā ar priekšlikumiem, kā padarīt nozari efektīvāku un kādi darbi būtu jāveic nekavējoties, lai Latvijas tranzīta koridors nezaudētu konkurētspēju. Pašreizējais plāns ar tarifa paaugstināšanu un dīzeļdegvielas cenas pieaugumu ir ļoti slikts signāls esošajiem un potenciālajiem sadarbības partneriem, kas arvien nopietnāk sāk raudzīties konkurējošo valstu ostu virzienā,” norāda Antāne.

Pēc BATL ieskatiem, pacelt tarifu ir pats vienkāršākais, taču pats neefektīvākais risinājums. BATL nozares konkurētspējas attīstībai sagatavojusi vairākus priekšlikumus.

Pirmkārt, svarīgi izveidot vienotu dzelzceļa tarifa piedāvājumu, lai kravu pārvadājumi uz Ventspili maksātu tikpat cik uz Rīgu, jo jau iepriekš ir pierādījies, ka tās kravas, kas dārdzības dēļ nenonāk Ventspilī un kuras jaudas dēļ nespēj apkalpot Rīgas osta, aiziet uz kaimiņu valstīm, pārsvarā Klaipēdu Lietuvā. 

Jāievieš elektroniskā dokumentu aprite dzelzceļa pārvadājumos, lai dokumentu saskaņošanas laiks nav ilgāks kā kaimiņu valstīs un Latvija nezaudētu kravas ilgstošās dokumentu aprites dēļ.

Tāpat jāpārskata investīciju programma un nopietni jāizvērtē dzelzceļa elektrifikācijas lietderīgumu, jo pie pašreizējā kravu krituma Latvija nevar atļauties tik lielas investīcijas, kādas paredz dzelzceļa elektrifikācijas projekts, kuru ar pašreizējo kravu apjomu nav iespējams atpelnīt.

Visbeidzot ir jāefktivizē dzelzceļa darbība, jo pašreizējā infrastruktūra ir radīta 60 miljonu tonnu pārvadājumiem, kas bija pirms vairākiem gadiem, kad Krievija savas kravas orientēja uz Baltijas ostām, taču pie pašreizējā kravu krituma par šādiem kravu apjomiem mēs varam tikai sapņot, tādēļ ir jādomā, kā samazināt dzelzceļa izmaksas vienam pārvadājuma kilometram.

“Nodokļu reformas kontekstā pieņemtais lēmums par akcīzes nodokļa paaugstināšanu dīzeļdegvielai ir nepareizs lēmums un kaitniecisks tranzīta nozarei un katram, kurš balsoja par šo lēmumu, ir jāuzņemas atbildība par iespējamo tranzīta, transporta un loģistikas nozares lejupslīdi,” uzsver BATL vadītāja.

Tādēļ BATL aicina nekavējoties meklēt risinājumus dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa pieauguma kompensēšanas mehānismiem dzelzceļa pārvadājumos, kā arī steidzami izstrādāt konkurētspējīgu vienoto kravu pārvadājumu tarifu uz visām Latvijas ostām.

BATL atkārtoti aicina šī jautājuma risināšanā iesaistīties arī valsts augstākās amatpersonas, nozares ministru, Latvijas dzelzceļa akcionārus, uzņēmējus, uzņēmēju organizācijas un visas ieinteresētās puses, kurām nav vienaldzīgs Latvijas otrās lielākās tautsaimniecības nozares liktenis un kuriem ir svarīgi, lai šī nozare nezaudētu savu statusu.

BATL pārstāv Ventspils brīvostā strādājošus un Latvijas tranzīta un loģistikas nozarei nozīmīgus uzņēmumus – AS Ventbunkers, AS VENTSPILS TIRDZNIECĪBAS OSTA, AS KĀLIJA PARKS, AS Latvijas Naftas Tranzīts, SIA NOORD NATIE VENTSPILS TERMINALS, AS PKL Flote, SIA OSTAS FLOTE, SIA MINERAL-TRANS-SERVISS, AS BALTIC COAL TERMINAL, SIA SEASTAR un AS Baltijas Ekspresis.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: LETA