Katrs uzņēmējs uz jauno gadu raugās ar cerībām, ka tas būs labāks par iepriekšējo, arī laikā, kad nozarē valda ne tie rožainākie laiki. Turpināt iesākto un mērķtiecīgi strādāt pie izvirzīto prioritāšu sasniegšanas un īstenošanas dzīvē – ar šādu moto 2018. gadā raugās viens no Ventspils ostā visveiksmīgāk strādājošajiem uzņēmumiem SIA Noord Natie Ventspils Terminals.

Aizvadītais gads Ventspils ostā strādājošajam uzņēmumam SIA Noord Natie Ventspils Terminals bijis salīdzinoši pozitīvs. Jau gada sākumā – janvārī un februārī – terminālī tika pārkrauts par teju simts tūkstošiem tonnu vairāk nekā līdzīgā laika periodā 2016. gada sākumā, sasniedzot 438 tūkstošus tonnu. Lielāko pārkrauto kravu ieguldījumu devušas tieši “ro-ro” jeb ar prāmjiem pārvadātās kravas un beramkravas. Jau pērnā gada sākumā Noord Natie Ventspils Terminals vadība 2017. gadu saistīja ar lielām cerībām un prognozēja, ka gadu noteikti izdosies noslēgt uz pozitīvas nots. Uzņēmums īpašu uzmanību pievērsa ciešai sadarbībai ar vietējiem eksportētājiem, tāpat turpināja strādāt arī pie jauniem virzieniem, piemēram, pie jauna kuģu apkalpošanas segmenta – kruīzu kuģu piesaistes.

Runājot par aizvadītajā gadā vērojamo kopējo apgrozījumu SIA Noord Natie Ventspils Terminals, uzņēmums stāsta, ka pērn sākot no janvāra līdz augusta mēnesim kravu apgrozījums svārstījies no 200 tūkstošiem līdz 300 tūkstošiem tonnu mēnesī. Savelkot visu gadu kopumā, vidēji mēnesī kravu apgrozījums bijis 250 tūkstoši tonnu. Ventspils brīvostas publiskotie dati liecina, ka pērn Ventspils ostā “ro-ro” jeb ar prāmjiem pārvadāto kravu apjoms otro gadu pēc kārtas pārsniedzis divus miljonus tonnu, turklāt pieaugums salīdzinājumā ar 2016.gadu ir 17% jeb par 305 000 tonnu.

Jāatzīmē, ka visas Latvijas mērogā ģenerālkravu segmentā pērn pārkrautas kravas 11,599 miljonu tonnu apmērā, kas ir par 7,1% vairāk nekā 2016. gadā. Ar prāmjiem pārvadāto kravu apjoms sasniedzis 3,186 miljonus tonnu un bija kāpums par 14,6%, kā arī kravas konteineros pārkrautās kravas 4,658 miljonu tonnu apjomā (kāpums par 13,7%). Tātad, Ventspils ostas uzņēmuma pienesums kopējos rādītājos ir pat vairāk nekā divas trešdaļas. Vienīgi kokmateriālu apgrozījumā valstī vērojams kritums par vairāk nekā pieciem procentiem.

Uzņēmumā uzsver, ka termināļa viena no lielākām priekšrocībām, pirmkārt, ir profesionāls un pieredzējis darbaspēks. “Nereti apstrādājot klienta kravas nepieciešami inovatīvi risinājumi un individuālas kravas iekraušanas vai izkraušanas metodes. Kvalitatīvam ostas pakalpojumu nodrošinājumam bez tehniskās infrastruktūras un mūsdienīga kraušanas tehnikas rezervēm nepieciešams arī darbaspēka profesionālo iemaņu augsts līmenis, tā pastāvīga saglabāšana, tālāka nodošana un pilnveidošana. Arī turpmāk tiks veikta darbinieku apmācīšana, profesionālo iemaņu paaugstināšana, izglītības līmeņa palielināšana gan profesionāli, gan akadēmiski,” būtiskākās vērtīgas un ieguvumus min NNVT Komercnodaļas vadītājs Artis Šenkevics.

Lielā mērā pateicoties tieši Noord Natie Ventspils Terminals augsta līmeņa pakalpojumu nodrošinājumam, kvalitatīvai prāmju kravu apstrādei un mērķtiecīgai sadarbības partneru piesaistei ir veicinājis kravu apgrozījumu Ventspils ostā, kas savukārt mudināja prāmju operatoru Stena Line pērn palielināt reisu skaitu no Ventspils uz Nīneshamnes ostu Zviedrijā līdz 12 kuģojumiem vienā virzienā nedēļā jeb 24 reisi turp un atpakaļ nedēļā. Turklāt prāmju piepildījums kravu segmentā arvien ir pieaugošs, tādējādi nostiprinot Ventspils ostu kā galveno un, kas ir īpaši svarīgi, īsāko kravu ceļu no Baltijas uz Zviedriju, kas tālāk paver durvis uz visu plašo Skandināviju. Ceļš no Ventspils līdz Nīneshamnei ir nepilnas deviņas stundas.

Foto: Noord Natie Ventspils Terminals

“Divi moderni prāmji – Scottish Viking un Stena Flavia – katrā reizē spēj uzņemt vairāk kā 2000 līnijmetru kravas un līdz pat 500 pasažieriem. Terminālī ir visa nepieciešamā infrastruktūra, lai kvalitatīvi un efektīvi varētu apkalpot jebkuru “ro-ro” tipa kuģi. Pamatā pārvadāto prāmju kravu segmentā ietilpst kokmateriāli, iekārtas, jaunas automašīnas, smago automašīnu piekabes, betona un metāla izstrādājumi,” skaidro uzņēmuma pārstāvis.

Uzņēmumā atklāja, ka paralēli regulārajam prāmju maršrutam no Zviedrijas Ventspils ostu apmeklē arī “ro-ro” kuģi no citām Eiropas valstīm, pamatā pie mums atvedot lauksaimniecības un ceļu būves tehniku. “Arī pagājušajā, 2017.gadā Noord Natie Ventspils Terminals bija savos uzdevumu augstumos un atbildīgi iesaistījās NATO militārās kravas pārkraušanas darbos,” atgādināja vasarā pieredzēto militāro kuģu kustību Ventspils ostā.

Jautāts, kā uzņēmuma darbību ietekmē konkurences palielināšanās starp Baltijas valstu ostām, Šenkevics uzsvēra Ventspils un Latvijas trumpi – ģeogrāfisko stāvokli starp Rietumiem un Austrumiem, papildus ņemot vērā neaizsalstošas ostas statusu un termināļa infrastruktūras priekšrocības. “Paši saviem spēkiem esam piesaistījuši jaunus klientus, citi klienti vērsušies pie mums paši, pateicoties līdzšinējo partneru ieteikumiem. Esam nostiprinājuši kopīgo sadarbību ar līdzšinējiem ilggadīgajiem klientiem, kā arī ieguvuši jaunus sadarbības partnerus gan no Latvijas, gan no Lietuvas, Igaunijas un citām valstīm. Lai sekmētu stividorkompānijas atpazīstamību tirgū, esam izvērsuši reklāmas aktivitātes, piedaloties starptautiskās izstādēs, kas īpaši būtisks moments domājot par nākotni,” skaidroja Šenkevics.

Foto: Noord Natie Ventspils Terminals

Joprojām Noord Natie Ventspils Terminals īpašu uzmanību pievērš jaunas darbības virziena attīstīšanai – kruīzu kuģu piesaistes. Aizvadītais gads bija īpaši aktīvs šajā jomā. “Jaunā produkta attīstīšana mudinās tūrisma attīstību pilsētā un reģionā, tāpat sekmēs pienesumu ekonomiskās attīstības jomā un palielinās mūsu termināla un pilsētas atpazīstamību plašākā mērogā. Prāmju terminālim ir izcils ģeogrāfiskais novietojums, tam ir visa nepieciešamā infrastruktūra šāda veida kuģu apkalpošanas nodrošināšanai, kā arī ievērojama līdzšinējā pieredze pasažieru apkalpošanas jomā,” uzsvēra uzņēmuma pārstāvis.

Kopš 2017. gada janvāra Noord Natie Ventspils Terminals ir kļuvis par asociācijas Cruise Europe pilntiesīgiem biedriem, kas nodrošina pilnvērtīgu informācijas apriti un iespējas sevi reklamēt gan tematiskajos medijos, gan lielākajās starptautiskajās izstādēs. Līdz šim jau notikušas sasvstarpējas tikšanās klātienē ar vairākiem kruīzu kuģu operatoriem par iespējam Noord Natie Ventspils Terminals un Ventspili iekļaut tūrisma maršrutos jau 2018./2019. gadā. Ir apzināti iespējamie apskates objekti pilsētā un ārpus tās, uzsāktas sarunas ar tūrisma aģentūrām.

“Kruīza bizness Ventspilī līdz šim nav bijis aktīvs, jo nav neviena institūcija vai uzņēmums, kas nodarbotos ar kruīza līniju piesaisti un iesaistīto pušu koordinēšanu, lai kruīza līnijas veiksmīgi darbotos Ventspilī. Mēs tomēr esam ļoti pārliecināti, ka neatlaidīgais darbs dos labu rezultātu. Jau šobrīd esam apstiprinājuši mūsu piestātnes sešiem kruīzu kuģiem nākamajos divos gados, no kuriem četri ir Vācijas prestižās kruīzu kompānijas Phoenix Reisen laineri ar kuģa garumu līdz par 230 metriem,” atklāja A.Šenkevics.

Uz jauno gadu uzņēmums raugās vēl cerīgāk nekā pērn, un tam ir pamats. Aktīvu interesi sadarboties ar Noord Natie Ventspims Terminals izrādījuši pārstāvji no Ķīnas, Krievijas un Kazahstānas. “Joprojām esam iezīmēti vairāku nākotnē ieviešamo starptautisku transporta koridoru kartēs, tādēļ vēl apņēmīgāk turpināsim iesākto un strādāsim pie izvirzīto prioritāšu sasniegšanas un īstenošanas dzīvē,” saka Artis Šenkevics.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Noord Natie Ventspils Terminals