Šopavasar Ventspils pilsētas domes vadība izplatīja maldinošu ziņu, ka finansējums jaunā baseina būvniecībai pusotra miljona eiro apmērā netika atbalstīts dēļ opozīcijas deputātu vēstules Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas Sporta apakškomisijas priekšsēdētājam, kurā cita starpā apšaubīta arī sportam atvēlēto līdzekļu lietderīga izmantošana. Tagad atklājies, ka daļa līdzekļu tiešām tērēti neatbilstoši ar Izglītības un zinātnes ministriju noslēgtajiem līgumiem, un, iespējams, tas bijis viens no iemesliem finansējuma apturēšanai.

Jāatgādina, ka minētie 1,5 miljoni bija paredzēti nevis peldbaseina būvniecībai, bet tikai tā tehniskā projekta izstrādei, bet pats projekts nemaz vēl nebija uzsākts. Izvērtējot dramatisko situāciju ar pedagogu algām, izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska toreiz norādīja, ka “brīdī, kad pietrūkst iespēju atbalstīt cilvēkkapitālu, mēs atkal liekam naudu būvēs, betonā.” Ministres skaidrotais, ka sporta būves iesaldētas līdz brīdim, kad sakārtosies budžeta lietas, jo “nenotiek taču tā, ka dzīvi skolotāji var visu laiku ievilkt savus vēderus un pagaidīt, bet būve nevar pagaidīt,” Ventspilī sadzirdēts netika. Turklāt to sporta objektu būvniecību, kas bija iesākta un tuvojās noslēguma fāzei, IZM neapturēja.

NEATBILSTOŠI IZTĒRĒTS VAIRĀK KĀ PUSMILJONS

Neraugoties uz to, ka opozīcijas deputātu vēstulē nekur nebija minēts, ka viņi būtu pret peldbaseina un rehabilitācijas centra celšanu, Ventspils domē valdošais vairākums to nekavējoties izmantoja ventspilniekus maldinošas kampaņas uzsākšanai. Toties atbildi uz to, kā Ventspilī izmanto konkrētiem mērķiem sportam piešķirto valsts finansējumu, neviens nesniedza. Protams, ja vien par tādu nevar uzskatīt OC Ventspils apgalvoto, ka Ventspils pašvaldība vienmēr ir godprātīgi izturējusies pret saviem solījumiem un saistībām. Taču Valsts kontroles revīzijas ziņojums par IZM gada pārskatu izgaismo pavisam citu ainu. Tajā atzīts, ka 2018. gadā būtiska daļa no Olimpiskā centra Ventspils attīstības projektu īstenošanai piešķirtā finansējuma nav izlietota atbilstoši sākotnējam piešķiršanas mērķim, bet IZM no piešķirtā 2 350 000 eiro lielā finansējuma vairāk kā pusmiljons eiro nav izlietots atbilstoši piešķiršanas mērķim.

2018. gadā IZM un Ventspils pilsētas dome noslēdza divus sadarbības līgumus, un ievērojama līdzekļu izlietojuma neatbalstība līguma noteikumiem ir fiksēta abos gadījumos.

KAM NAUDA BIJA PAREDZĒTA UN KĀ TO TĒRĒJA

Pamatojoties uz VK revīzijas ziņojumu detalizētu pārskatu, aplūkosim, kam nauda bija domāta, un kādiem mērķiem daļa no tās tika izlietota. Iespējams, tā nav pati interesantākā lasāmviela, tomēr vieš skaidrību, kādēļ IZM nākotnē uz Ventspils pašvaldības prasībām pēc kārtējām finanšu investīcijām mūsu pilsētas sporta dzīves objektos var raudzīties samērā rezervēti.

Pirmais līgums paredzēja par 824 968 eiro ierīkot BMX ziemas sporta bāzi; par 194 686 eiro uzbūvēt BMX vasaras sporta bāzes servisa ēku; par 46 545 eiro pārbūvēt OC Ventspils Sporta nama Centrs grīdu un paplašināt svarcelšanas zāli; 161 057 eiro bija paredzēti jaunas infrastruktūras izveidošanai un aprīkojuma iegādei vieglatlētikas un futbola stadionā; peldbaseina infrastruktūras atjaunošanai bija paredzēti 90 255 eiro. Savukārt jaunā 50m peldbaseina ar rehabilitācijas centru būvniecībai bija atvēlēti 232 489 eiro (no šīs naudas 122 585 eiro IZM atgriezusi valsts budžetā kā slēgto budžeta asignējumu).

Saskaņā ar otra līguma noteikumiem 367 499 bija paredzēti basketbola halles atlētikas zāles modernizācijai, aprīkojuma iegādei un jaunas infrastruktūras izveidei; ledus halles modernizējošā aprīkojuma iegādei un jaunas infrastruktūras izveidei piešķīra 131 851 eiro, bet vieglatlētikas un futbola stadiona tenisa kortu modernizācijai – 300 650 eiro. Kā redzam, minēti konkrēti objekti, konkrēti darbi un konkrēti no valsts – tātad no nodokļu maksātāju maciņiem – tam piešķirtie līdzekļi.

Taču, kā izriet no VK atzinuma, Ventspils sporta dzīves funkcionāri nemaz tā īsti nav pūlējušies sekot līgumu nosacījumiem. Pirmā līguma izpildē vismaz 139 055 eiro izlietoti nevis paredzēto projektu īstenošanai, bet VeOC uzturēšanai, līgumā neparedzētu projektu īstenošanai un ar VeOC nesaistītu pakalpojumu apmaksai. Piemēram, uz BMX ziemas sporta bāzes ierīkošanu attiecinātie izdevumi 33 939 eiro apmērā, samaksāti SIA Ventspils nekustamie īpašumi, jo uzņēmums pārstāvēja Izglītības pārvaldi būvniecības projektu īstenošanas laikā; vismaz 8794 eiro izlietoti nevis BMX vasaras sporta bāzes servisa ēkas izbūvei, bet BMX trases uzturēšanai, apmaksājot arī tāda inventāra kā lāpsta, kaplis, ielas birste, koka kāti u.c. iegādi. Vismaz 22 704 eiro izlietoti nevis vieglatlētikas un futbola stadionu jaunās infrastruktūras izveidei un aprīkojuma iegādei, bet vieglatlētikas un futbola stadionu uzturēšanai, apmaksājot tribīņu atjaunošanu, aizsargžoga remontu, vieglatlētikas sporta inventāra noliktavas jumta remontu utml. Vēl vismaz 33 334 eiro izlietoti Pārventas sporta kompleksa uzturēšanai, bet 40 284 eiro – ūdens piedzīvojumu parka atlētikas zāles atjaunošanai. Neviens no šiem pasākumiem līgumā ar IZM nebija paredzēts, un būtībā ministrijai ir tiesības prasīt neatbilstoši iztērētās naudas atmaksu valsts budžetā.

Arī ar otro līgumu bijis līdzīgi. Valsts kontrole norāda, ka vismaz 38 236 eiro izlietoti nevis basketbola halles atlētikas zāles modernizācijai, aprīkojuma iegādei un jaunas infrastruktūras izveidei, bet basketbola halles uzturēšanai un tās kārtējiem remontiem; vismaz 58 644 eiro tērēti ledus halles uzturēšanai un tās kārtējiem remontiem, bet 900 eiro izlietoti vieglatlētikas manēžas skrejceļu sintētiskā seguma remonta darbiem. Vēl revīzijā konstatēts, ka projekts “Vieglatlētikas un futbola stadiona tenisa kortu modernizācija”, kura īstenošanai bija paredzēti 300 650 euro, ir pretrunīgs un neskaidrs, un nav skaidrības, konkrēti kādam mērķim finansējums paredzēts, jo vieglatlētikas un futbola stadions ir viens sporta infrastruktūras objekts, bet tenisa korti – cits.

NĀKAMOS MILJONUS PRASĪT BŪS PROBLEMĀTISKI

Kā redzams, krietna daļa no valsts piešķirtās naudas cītīgi tērēta saimnieciskiem izdevumiem (pat šļūteņu iegādei!), tekošajiem remontiem utml. Tādēļ ir grūti piekrist OC Ventspils paustajam, ka “Ventspils pašvaldība vienmēr ir godprātīgi izturējusies pret saviem solījumiem un saistībām”. Šajā VK revīzijas atzinumā minēti pietiekami daudz pārkāpumu, kuri dēļ Ventspilij atkal pretendēt uz miljonos mērāmu IZM finansējumu varētu būt problemātiski. Vēl VK revīzijas atzinums uzskatāmi pierāda, ka opozīcijas deputātiem, prasot visu Ventspils sporta būvju visaptverošu auditu, kurā cita starpā tiktu arī vērtēts, cik pamatoti un racionāli tiek tērēta to uzturēšanai paredzētā nauda, ir pilnīgi pamatots.

Autors: Ventspilnieks.lv / Foto: Pixabay

  • OC Ventspils

    Visas izmaiņas līgumos par sporta projektu īstenošanu saskaņotas Izglītības un Zinātnes ministrijā

    Jau līdz šim ventspilnieks.lv gan drukātajā, gan elektroniskajā versijā publicēta faktoloģiski neprecīza, pat melīga informācija par Ventspils sporta objektiem un to finansēšanu, tādēļ nepārsteidz, ka arī šoreiz faktu pārbaude acīmredzami bijusi otršķirīga.

    Ventspils pašvaldības iesniegtās finanšu izlietojuma atskaites par sporta attīstības projektiem, ko īstenojis Olimpiskais centrs “Ventspils” un Izglītības pārvalde, vērtējamas kā atbilstošas noslēgtajiem sadarbības līgumiem starp IZM un Ventspils pilsētas pašvaldību. Visas sadarbības līguma izmaiņas ir saskaņotas ar IZM, Visi grozījumi veikti atbilstoši sadarbības līgumā noteiktajai kārtībai. Katrs finansējuma pieprasījums tika izvērtēts IZM, un tikai pēc IZM akcepta rēķinu apmaksai tika saņemts finansējums.

    Lai viestu skaidrību, jānorāda, ka Valsts kontroles atzinumā ir konstatētas nepilnības Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) budžeta mērķiem, nevis ar Ventspils pašvaldību noslēgtajiem līgumiem vai to grozījumiem.

    Ventspils sportisti un Olimpiskā centra “Ventspils” pārstāvji jau iepriekš pauduši neizpratni par Ventspils pilsētas domes opozīcijas deputātu iesniegumu, kā rezultātā tika zaudēts finansējums Ventspils sporta attīstības programmai. Tagad, paužot sašutumu par tik nekorektu apgalvojumu izplatīšanu plašsaziņas līdzekļos, Olimpiskais centrs “Ventspils” aicina mazākuma deputātus vai jebkuru citu informācijas gatavotāju un izplatītāju, kurš vēlas atsaukties uz rakstos minētajiem faktiem, pārliecināties par to atbilstību patiesībai.

    Atgādinām, ka jau š.g. sākumā Ventspils pilsētas domes mazākuma deputāti Ģirts Valdis Kristovskis, Aivis Landmanis, Dace Korna un Ivars Landmanis vērsās ar iesniegumu pie Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas, Sporta apakškomisijas priekšsēdētāja Sanda Riekstiņa, kurā izteica šaubas par 2019.gada 29.janvārī noslēgto līgumu starp Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministriju un Ventspils pilsētas domi par valsts finansējuma 1,55 milj. EUR piešķiršanu Olimpiskā centra “Ventspils” sporta infrastruktūras attīstības programmas īstenošanai. Rezultātā š.g. 27.martā Saeimas budžeta komisijā netika atbalstīts finansējums EUR 1,55milj. Olimpiskā centra “Ventspils” sporta infrastruktūras attīstības programmas īstenošanai, bet tika atbalstīts priekšlikums par 213 tūkstošu eiro novirzīšanu paralimpiskā sporta centra izveidei Rīgā un par 1,3 miljonu eiro piešķiršanu olimpiskā centra būvniecībai Rēzeknē.