Kā ziņo pārtikas ražotājs Orkla, mūsu ilgtspējas būtiskākie paradumi 2022.gadā bija šķirot atkritumus, pirkt uzpildes mazgāšanas līdzekļiem un samazināt gaļas patēriņu. Lai koncerns būtu lietas kursā par patērētāju uzskatu tendencēm, tas veic ikgadēju Latvijas iedzīvotāju pētījumu. 

Tāpēc tagad Orkla Ilgtspējīgas dzīves barometrs 2022 ziņo, ka – atbildot uz jautājumu par svarīgākajiem ilgtspējīgas dzīves paradumiem – aptaujātie Latvijas iedzīvotāji joprojām kā pirmo nosauc cenšanos samazināt pārtikas izšķērdēšanu (61% respondentu). Taču būtiski nozīme pieaugusi atkritumu šķirošanai (53%, kāpums par 4 procentpunktiem) un uzpildes mazgāšanas līdzekļu iegādei (26%, kāpums par 4 procentpunktiem). Tiek arī samazināts gaļas patēriņš klimata izaicinājumu dēļ (14%, šādu atbilžu kāpums audzis par 4 procentpunktiem).

Vaicāti, kādas personīgās darbības Latvijas iedzīvotāji ir gatavi darīt, lai samazinātu klimata emisijas savā ikdienas dzīvē, nemainīgi izplatītākās darbības ir atkritumu šķirošana (65% iedzīvotāju), enerģijas taupīšana mājās (51%) un klimatam draudzīgu produktu iegāde (41%). Pērn būtiski izplatītāka ir kļuvusi enerģijas taupīšana mājās (kāpums par 5 procentpunktiem) un biežāka sabiedriskā transporta izmantošana (22%, arī te ir kāpums par 5 procentpunktiem).

“Kopumā Latvijas sabiedrības izpratne par klimata izaicinājumiem ir saglabājusies nemainīga salīdzinājumā ar 2021.gadu – joprojām 65% iedzīvotāju uztraucas par klimata pārmaiņām.

Vienlaikus ikdienas paradumu līmenī Latvijas iedzīvotāji devuši priekšroku rīcībām, kas saistītas ar taupīšanu – pārtikas izšķērdēšanas samazinājumu, uzpildes mazgāšanas līdzekļu lietošanu, enerģijas taupīšanu un degvielas taupīšanu, priekšroku dodot sabiedriskajam transportam. Tas, protams, saistīts ar pagājušā gada cenu kāpumu energo
resursiem un pārtikai, šīm pozīcijām aizņemot lielāku proporciju mājsaimniecību izdevumos, nekā iepriekš,” pētījuma rezultātus komentē Orkla Latvija komunikācijas vadītāja Lineta Mikša.

Uz jautājumu, kāda informācija uz produkta iepakojuma ir svarīgākā, puse aptaujāto Latvijas iedzīvotāju jeb 50% norādīja – kur produkts tiek ražots, savukārt 40% – kāds ir produkta sastāvs. Šis aspekts atšķir Latvijas iedzīvotājus no Baltijas kaimiņiem un Ziemeļvalstu iedzīvotājiem, jo, piemēram, Lietuvas iedzīvotājiem visvairāk rūp informācija par produkta sastāvu (61%), kamēr Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas un Somijas iedzīvotājiem – vai iepakojums ir pārstrādājams.

Interese par iepakojuma pārstrādi būtiski augusi arī Latvijā – pērn vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju (kāpums par 3 procentpunktiem) atbildējuši, ka viņiem ir svarīga informācija uz
iepakojuma par tā pārstrādi, savukārt 24% iedzīvotāju (arī kāpums par 3 procentpunktiem) svarīga ir informācija vai izejvielas tiek ražotas labos ētiskos apstākļos.

Vegānie/ veģetārie produkti turpina nostiprināt savas pozīcijas. Aptaujā 23% Latvijas iedzīvotāju (kāpums par 1 procentpunktu) atzīst, ka pārtikas veikalā vegānu un veģetāro ēdienu klāsts ir pietiekams. Tāpat 26% respondentu atzīst, ka ir viegli atrast vegāno/ veģetāro ēdienu veikalā, bet 13% saka, ka gūst iedvesmu iegādāties vegānu un veģetāru pārtiku, iepērkoties savā pārtikas preču veikalā.

Pieprasītākie vegānie/veģetārie produkti 2022.gadā bija augu izcelsmes “piens” (46%), vegānie/ veģetārie burgeri (38%) un vegānās/veģetārās picas (33%). Vislsielāko izaugsmi popularitātē – par 3 procentpunktiem – ir piedzīvojuši augu pieni (46%) un vegānie saldējumi (30%).

Orkla grupa jau ceturto gadu pēc kārtas veic visaptverošu pētījumu par Baltijas un Ziemeļvalstu iedzīvotāju attieksmi un paradumiem attiecībā pret ilgtspējīgiem lēmumiem. Pēc grupas pasūtījuma ik gadu to īsteno tirgus pētījumu un konsultāciju kompānija Ipsos. Kvantitatīvā un reprezentatīvā tiešsaistes pētījumā 2022.gada oktobrī piedalījās 7 000 respondentu Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Dānijā, Zviedrijā, Norvēģijā un Somijā jeb 1 000 respondentu katrā valstī.

 

28.06.2023. / Autors: BNN / Foto: Flickr