Tirdzniecības centrs internetā 220.lv, kurš iekļaujas PHH Group, fiksējis izmaiņas pircēju iepirkšanās paradumos pēc Krievijas izvērstā plaša mēroga kara Ukrainā. Līdzīgas tendences vērojamas arī Lietuvā un Igaunijā.

Ja kara pirmajā dienā apmeklētāju skaits grupas pārvaldītajos e-veikalos visā Baltijā kritās, jau nākamajās dienās daļa pircēju, jo īpaši Latvijā un Lietuvā, aktīvi meklēja un iegādājās dažādas izdzīvošanas preces, Igaunijā pastiprinātu uzmanību tām sākot pievērst vien marta sākumā. Arī aprīlī un maijā izdzīvošanas preču pieprasījums saglabājas nemainīgi augsts, uzrādot vidēji 30% kāpumu.

Izdzīvošanas preču kategorijā uzreiz pēc kara sākuma vislielākais pieprasījums tika novērots pēc guļammaisiem, pirmās palīdzības aptieciņām, mugursomām. Tāpat pastiprināti tika iegādātas kempinga plītis, ģeneratori, degvielas kannas, lukturīši, akumulatori. Atsevišķām precēm, piemēram, guļammaisiem, pieprasījuma kāpums ir vērojams pat par 3 000%.

Aprīlī un maijā izdzīvošanas preču kategorijā saglabājas 30% pieprasījuma pieaugums, iedzīvotājiem turpinot iegādāties guļammaisus, ģeneratorus, lukturus.

«Kopš kara sākuma, analizējot pārdošanas rezultātus, redzam, ka tie atbilst emocijām, kuras psihologi raksturo tam, ko cilvēki izjūt lielas krīzes laikā, izdzīvotajām emocijām piedzīvojot dažādus posmus. Vispirms ir situācijas noliegšana, tad uzliesmo dusmas, kam seko pārrunas pašam ar sevi, visbeidzot izjūtot skumjas, apātiju un samierināšanos ar jauno realitāti. Latvijā pirmajā kara dienā 220.lv apmeklējumu skaits kritās par 22%, jo iedzīvotāji primāri vēlējas būt informēti – ne velti saskaņā ar starptautiskā tīkla Havas veiktā pētījuma datiem, pirmajās kara dienās mediju patēriņš pieauga par vairākiem desmitiem procentpunktu. Piemēram, sociālo tīklu, Youtube un citu platformu, kā arī TV izmantošana pieauga līdz pat 38%. Tikmēr Lietuvā e-veikala apmeklējums kara pirmajā dienā kritās par 27%, kamēr Igaunijā tika piedzīvots 20% kritums. Tomēr jāuzsver, ka drīz pēc pirmā šoka pircēji izteikti pievērsās izdzīvošanas preču iegādei un pieprasījums pēc tām atsvēra pirmajā dienā novēroto kritumu e-komercijā,» komentē 220.lv marketplace pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols.

Viņš arī papildina, ka līdzās dažādām pirmās nepieciešamības precēm pircēji visā Baltijā pastiprināti iegādājas dažādas preces Ukrainas atbalstam, līdz ar to strauji pieauga pieprasījums pēc dažādām precēm ar Ukrainas simboliku, kā arī Ukrainas karoga.

Raksturojot esošo pircēju noskaņojumu. Ozols atzīst, ka cilvēki ar šo situāciju ir apraduši un to ir pieņēmuši. Tiesa, pētījumi liecina, ka karš pircēju prātus un maciņus vēl nav atstājis. «Cilvēki rūpīgāk plāno savus tēriņus, taupot pat uz ikdienas precēm, domājot vai atliekot lielākus pirkumus,» atzīmē Ozols.

 

17.06.2022. / Autors: BNN / Foto: Pixabay