Aizejošās Saeimas sasaukuma laikā pieņemtais Veselības aprūpes finansēšanas likums, kas paredz divus dažādus valsts nodrošināto veselības aprūpes pakalpojumu līmeņus, ir “totāls brāķis”. Tā piektdienas, 2.novembra rītā, intervijā LNT 900 sekundes teica tiesībsargs Juris Jansons.
Lai gan likuma nosaukumā ir minēta veselības aprūpes finansēšana, patiesībā šajā normatīvajā aktā par finansēšanu nekas nav teikts. “Tur ir nošķirti divi grozi – mazais grozs, lielais grozs -, kas ir absolūti nepareizi. Vai tas [konkrētais likums] risina kaut kādu pieejamību veselības aprūpes sistēmai? Pilnīgi noteikti nē,” sacīja Jansons.
Pēc viņa teiktā, Veselības aprūpes finansēšanas likums ir īpaši netaisnīgs pret valsts pašas izveidotā un atzītā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem. “Bieži vien var sanākt tā, ka viņi [mikrouzņēmuma nodokļa maksātāji] nomaksā nodokļos vairāk nekā uz pusslodzi strādājošs minimālās darba algas saņēmējs,” skaidroja Jansons, norādot, ka šajā gadījumā “lielo” veselības aprūpes pakalpojuma grozu saņems minimālās darba algas saņēmējs, par kuru nodokļos, iespējams, būs nomaksāts tikai viens eiro.
Šāda cīņa pret nodokļu nemaksāšanu valstij izmaksās dārgāk. “Ar nodokļu nemaksātājiem ir jācīnās pavisam citādi,” pārliecināts Jansons.
Meklējot veselības nozarei nepieciešamo papildu finansējumu, pērn diskusiju rezultātā tapa Veselības aprūpes finansēšanas likums, kurā tika nostiprināts lēmums par valsts veselības apdrošināšanas ieviešanu.
Likums paredz, ka no nākamā gada veselības aprūpes saņemšana tiks sasaistīta ar sociālo iemaksu veikšanu. Tas nozīmē, ka visiem iedzīvotājiem pienāksies valsts veselības aprūpes pakalpojumu minimums, bet pilna pakalpojumu klāsta saņemšana būs atkarīgā no tā, vai iedzīvotājs ir apdrošināts.
Publiski izskanējušajos plānos apturēt Veselības aprūpes finansēšanas likumu pastāv ļoti lieli riski gan mediķiem, gan pacientiem, aģentūrai LETA iepriekš sacīja veselības ministre Anda Čakša.
Viņa atgādināja, ka vienmēr bijusi visaptverošas veselības aprūpes piekritēja un cīnījusies par savu nostāju pusotru gadu līdz brīdim, kad sapratusi, ka naudu veselības aprūpei var iegūt tikai vienojoties par kompromisu. Šis kompromiss Veselības aprūpes finansēšanas likuma gadījumā bija veidot valsts veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas sasaisti ar sociālajām iemaksām.
Autors: Ventspilnieks/LETA / Foto: LETA