Ar klusumu un bez skaidrojumiem noslēdzas viens no, iespējams, vismazāk jēgpilnajiem Satiksmes ministrijas projektiem – tiek likvidēta “Ventas osta”. Uzņēmums, kas dibināts bez praktiskas funkcijas, strādājis četrus gadus, naudas summas tā darbības nodrošināšanai patērētas prāvas, bet deklarētie mērķi tā arī nav sasniegti.
Satiksmes ministrija jau pērn lēma par uzņēmuma darbības apturēšanu uz vienu gadu – līdz 1.jūlijam, tagad plānots to likvidēt. “Ventas osta” tā arī nav spējusi pildīt to funkciju, kādēļ tika dibināta – pārņemt Ventspils brīvostas funkcijas, toties naudu tā tērējusi gana daudz.
Pēc pieejamās informācijas, uzņēmuma uzturēšana nodokļu maksātājiem varētu būt izmaksājusi vairākus simtus tūkstošu eiro. Lauvas tiesa no šiem līdzekļiem tērēta vadības algām. “Ventas osta” faktiski nav attīstījusi nevienu būtisku saimniecisko darbību, vien mierīgi eksistējusi. Sasummējot datus no “Ventas ostas” 2020., 2021., 2022.un 2023. gadu finanšu pārskatiem redzams, ka administrācijas izmaksas četru gadu periodā bijušas 526 287 eiro, vienīgās valdes locekles alga – 178 562 eiro, padomes locekļu atalgojums – 149 899 eiro, bet saimnieciskās izmaksas – 19 978 eiro. Vienīgās valdes locekles Baibas Vīlipas, kura ir arī SM Attīstības un finanšu plānošanas departamenta direktore, darba samaksa bijusi 44 492 eiro (ieskaitot VSAOI) jeb 36 000 uz rokas.
Ko “Ventas ostas” valdes un padomes locekļi – Ekonomikas ministrijas departamenta direktors Kaspars Lore un bijusī Rīgas izpilddirektora amata pienākumu izpildītāja Iveta Zalpētere, ir darījuši tās stratēģiskā mērķa – Ventspils ostas kā valsts attīstībai un drošībai stratēģiski nozīmīgas infrastruktūras pārvaldīšanas un svarīgu ostas pakalpojumu sniegšanas attīstībai? Šo mērķu sasniegšanai tikai ar algu maksāšanu pašiem sev un vidēji deviņiem VO darbiniekiem nepietiek. Ne investīciju piesaiste, ne loģistikas attīstība, ne reāls pienesums ostas darbībai – nekā no tā visa nav bijis. Tā vietā – birokrātiska vitrīna, kas nodarbojusies ar četru kādreizējo VBP līgumu ar kuģu aģentūrām apkalpošanu, tādējādi samazinot tos līdzekļus, kurus varēja ieguldīt ostas infrastruktūras attīstīšanā. Vai kāds no satiksmes ministriem – Tālis Linkaits (JKP), Jānis Vitenbergs (NA), Kaspars Briškens (PRO) par šo “Ventas ostas” vadošo darbinieku reālo darbību un pienesumu Ventspils brīvostai vispār ir painteresējies?
Tagad, kad “Ventas osta” tiek likvidēta, sabiedrība joprojām nesaņem atbildes – kāpēc šāda paralēlā struktūra četrus gadus varēja mierīgi eksistēt un vai kāds vispār par to uzņemsies atbildību. Kā jau bieži Latvijā – klusums, neviena vārda no amatpersonām, neviena atvainošanās par šķērdētiem līdzekļiem. Tikai pēdas smiltīs un tukša kase.
8.07.2025. / Autors: BNN / Foto: Ventspilnieks.lv arhīvs