Valdošās koalīcijas partneri pagaidām konceptuāli neiebilst par iespējamu darbaspēka nodokļu samazināšanu un kapitāla nodokļu palielināšanu.

Vienlaikus koalīcijas partiju līderi pauž – kamēr Finanšu ministrija (FM) nav oficiāli prezentējusi priekšlikumus nodokļu sistēmas reformai, komentēt kādas izmaiņas būtu pāragri. Zaļo un zemnieku savienības frakcijas vadītājs Augusts Brigmanis atteicies komentēt šo jautājumu, uzsverot, ka izteikties par to būtu priekšlaicīgi.

Vienotības Saeimas frakcijas vadītāja Solvita Āboltiņa aģentūrai sacīja, ka vēlētos vispirms redzēt pilnu piedāvājumu nodokļu sistēmas izmaiņām. Vienlaikus viņa norādīja, ka “piesardzīgi optimistiski” vērtē tās iespējamas izmaiņas, kas izskanējušas publiski.

Nacionālās apvienības VL-TB/LNNK līdzpriekšsēdētājs Gaidis Bērziņš norādīja, ka līdz šim ir izskanējusi informācija par Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Latvijas Darba devēju konfederācijas priekšlikumiem. Līdz šim publiska informācija par iespējamām izmaiņām liecina, ka tas varētu būt virziens, par kuru diskutēt, sacīja Bērziņš.

Drīzumā FM plāno nākt klajā ar reformu plāna piedāvājumu, tāpēc pagaidām vēl nenosauc plānotos pasākumus.

Viena no būtiskākām izmaiņām varētu būt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes samazinājums no pašreizējiem 23% līdz 20%, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā neoficiālā informācija. Šāds samazinājums gan neattieksies uz lielāku algu saņēmējiem.

Līdz ar IIN samazināšanu varētu palielināt neapliekamo minimumu – viens no iespējamiem variantiem ir 300 eiro, savukārt pensionāru nepaliekamais minimums varētu pieaugt līdz 500 eiro.

Izmaiņas sociālo iemaksu jomā varētu netikt paredzētas, izņemot to, ka daļa, iespējams – 1%, no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiks novirzīta veselības aprūpei.

Savukārt kapitāla nodokļus paredzēt palielināt, nepiemērojot tos reinvestētajai peļņai. FM parlamentārais sekretārs Edgars Putra šonedēļ Pensionāru federācijas sanāksmē stāstīja, ka FM apsver iespēju ar 20% lielu nodokli aplikt peļņu no kapitāla, kas nav reinvestēta atpakaļ uzņēmuma attīstībā.

Izmaiņas varētu skart arī mikrouzņēmuma nodokļa maksātājus – lai gan šis nodokļu režīms turpinās darboties, varētu tikt rosināts samazināt apgrozījuma apmēru, līdz kuram šo nodokli drīkst piemērot.

Attiecībā uz patēriņa nodokļiem būtiskas izmaiņas varētu netikt rosinātas, tomēr akcīzes nodoklis, piemēram, alkoholiskajiem dzērieniem un cigaretēm varētu palielināties.